محل لوگو

تحقیق آماده درآمدی بر آب شناسی


تحقیق آماده درآمدی بر آب شناسی

نـوع فایـل: Word

تعداد صفحات : 17

 

تحقیق هیدرولوژی مهندسی با موضوع: درآمدی بر آب شناسی

رشته مهندسی تکنولوژی عمران-عمران

کارشناسی ناپیوسته

 

فهرست مطالب

مقدمه

تاریخچه و تکامل آب شناسی

زیرشاخه‌های هیدرولوژی

کاربردهای هیدرولوژی

عوامل موثر در سرعت آب زیرزمینی

تقسیم ‌بندی چشمه‌ها

راههای بهره برداری از منابع آبی

ویژگیهای هیدرودینامیکی سفره آب زیرزمینی

بیلان آب

بهره برداری از منابع آب

منابع

 

مقدمه :

هیدرولوژی علمی است که در مورد پیدایش خصوصیات و نحوه توزیع آب در طبیعت بحث می‌کندولی عملا واژه هیدرولوژی به شاخه‌ای از جغرافیای فیزیکی اطلاق می‌شود که گردش آب درطبیعت را مورد بررسی قرار می‌دهد. انجمن علوم و فنون ایالات متحده تعریف زیر رابرای هیدرولوژی برگزیده است:

هیدرولوژی علم مطالعه آب کره زمین است و درمورد پیدایش ، چرخش و توزیع آب در طبیعت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب ، واکنش‌هایآب در محیط و ارتباط آن با موجودات زنده بحث می‌کند بنابراین ملاحظه می‌شود کههیدرولوژی در برگیرنده تمامی داستان آب است.

تاریخچه و تکامل آب شناسی :

تا جایی که تاریخ نشان می‌دهد اولین تجارب آب شناسی مربوط به سومریها و مصریها درمنطقه خاورمیانه است بطوری که قدمتسد سازیرویرودخانه نیلبه 4000 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد در همین زمان فعالیتهای مشابهی درچیننیز وجود داشته است. از بدو تاریخ تا حدود 1400 سال بعد ازمیلاد مسیحفلاسفهودانشمندانمختلفی از جمله هومر طالس ،افلاطون،ارسطوو پلنی در مورد سیکل هیدرولوژی اندیشه‌های گوناگونی ارائه کرده‌اند و کم کم مفاهیمفلسفی هیدرولوژی جای خود را به مشاهدات علمی دادند.

سیر تحولی و رشد:

· شاید بتوان گفت هیدرولوژی جدید از قرن 17 با اندازه گیریهای مختلف آغاز شد دراین دوره پرالت ترانست مقدار بارندگیتبخیرو صعود موئینه‌ای را درحوضه آبریزرودخانه سن اندازه گیری کند ماریوت با اندازه گیری سرعت و سطح مقطع جریاندبی رودخانه سن را در پاریس اندازه گیری کرد.

· در قرن 18 مطالعات تجربی در زمینه‌های هیدرولوژی شکوفایی خاصی را پیدا کرد. براساس این مطالعات بود که بسیاری از اصول هیدرولیکی پایه گذاری گردید. از آن جملهمی‌توان وسایلی مانند پیزو ستروبرنولی ، لوله پیتر ، جریان سنج ولت من ، لوله بوردا، و نظریه‌هایی مانند نظریه برنولی ، (فرمول شزی و قوانین دالامبرت را نام برد. ازآن زمان به بعد هیدرولوژی از جنبه کیفی به کمی سوق داده شده و اندازه گیری بسیاریاز پدیده‌های هیدرولوژی امکان پذیر گردید.

· قرن 19 را می‌توان دوره طلایی هیدرولوژی دانست در این زمانزمین شناسینیز به عنوان یک علم تکمیل کننده درآبهای زیرزمینیوارد گردید. قانون دارسیو فرمولهای دو پوئی- تیم·(Dmpmit-Thiem) نمونه‌ای از پیشرفت‌های آبهای زیرزمینی همراه با هیدرولوژی می‌باشد. در زمینه هیدرولوژی آبهای سطحی نیز بخصوص به هیدرومتری توجه فراوانی مبذول گردید. فرمولهای فرانسیس در مورد سرریزها ، گانگیه (Gangmillet) کوته (kmtter) و مانینگ (Manning) درباره جریان آب در کانالهای روباز از جمله این مواردند.

فعالیتهای دالتون در زمینه تبخیر نیز بسیار حائز نیز بسیار حائز اهمیت بود. گرچه قسمت اعظم هیدرولوژی جدید در قرن 19 پایه گذاری شد. ولی تا امروز هنوزهیدرولوژی علمی از تکامل زیادی برخوردار نبود.در اواخر قرن 19 و بخصوص در 30 سال اول قرن 20 صدها فرمول تجربی پیشنهاد گردیدکه می‌بایست ضرایب و پارامترهای آنها بر اساس قضاوت و تجربه بدست می‌آمده و برای حلاین مشکل در بسیاری از کشورها موسسات و انیستیتو‌های تحقیقی در زمینه هیدرولوژیتاسیس گردید. در این دوره دانشمندان زیادی ظهور کردند از جمله می‌توان در سال 1932 شرمن (Sherman) نظریه روش هیدروگراف واحد برای تخمینروانابپیشنهاد کرد.

نظریه تیس (Thies) در حل مسائل مربوط به هیدرولوژی چاهها و روش پیشنهادی گامبل (Gammble) در سال 1941 برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها و روشهای انیشتین (Einstein) را در مطالعات رسوبرودخانه‌ها نام برد. و از سال 1650 به بعد روشهای نظری در...


مبلغ قابل پرداخت 7,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 530

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما